مکانیزاسیون واحدهای مرغداری یعنی چه

قبل از هر چیز باید این موضوع جهت رفع هرگونه سوتفاهم روشن شود که تحت عنوان مکانیزاسیون نباید فقط بکارگیری انواع و اقسام ماشین های پیچیده و بزرگ و کوچک را مدنظر قرارداد بلکه باید بازدهی کار ملاک قضاوت در مورد سطح مکانیزاسیون هر واحد مرغداری قرارگیرد. بنابراین در اینجا غرض از مکانیزاسیون واحدهای مرغداری نه فقط تجهیز طرحها با وسایل و ابزار کار مختلف و ماشینیزه کردن کارها ست بلکه در درجه اول ،بهبودنسبت هزینه به درآمد مورد نظر میباشد و یا به عبارت دیگر نسبت حجم مجموعه عوامل تولید به کار گرفته شده به حجم تولیدات مطرح است.

ماشین در صورتیکه مناسب کار بوده و درست بکار گرفته شود و با تمام ظرفیت کار کند می تواند یکی از راه های پایین آوردن هزینه و بالا بردن میزان تولید باشد ولی در عین حال همین ماشین در صورتیکه مناسب کار نباشد و یا درست بکار گرفته نشود و یا نتوانیم ظرفیت کاریش پر کنیم خود عامل بالا بردن هزینه و پایین آمدن درامد خواهد شد.

هر چند محققین زیادی در بخش بهره برداری از واحدهای کشاورزی کشور ثابت کرده اند که سطح مکانیزاسیون کیفی در کشاورزی نظیر انتخاب روشهای مناسب کار، تصحیح و بهبود در روشهای موجود و تشدید و تداوم آموزش، بازآموزی کارگران و کارکنان و غیره حداقل به اندازه بکارگیری ماشین های مناسب و پربازده در بالابردن بازده کار واحدهای مرغداری موثر میباشند اما نباید تاثیر ماشینهای مناسب را در بالا بردن سریع بازده کار در این واحدها کم اهمیت تلقی کنیم بهنوان مثال می توان از ماشین جوجه کشی تمام اتوماتیک نام برد که به کارگیری آن در تولید جوجه بازده کار در چندین برابر بالا میبرد.

مثالی دیگر در جمع آوری تخم مرغ بوسیله تخم مرغ جمع کن های اتوماتیک که نه تنها بازده کار را بالا میبرد بلکه امکان جمع آوری تخم مرغ سالم را فراهم می سازد.